ETUSIVU » BLOG » OIKEIN LIIKUTTU JA HENGITETTY! PARHAAT TOTTUMUKSET

OIKEIN LIIKUTTU JA HENGITETTY! PARHAAT TOTTUMUKSET

Miten urheilu on läsnä jokapäiväisessä elämässämme? Niin, että liikumme ja hengitämme – ja käytämme hyväksi kaikkia urheilusta muodostuvia tottumuksia, tapoja ja niin myös ruokakulttuuria. Jotkut niistä voidaan unohtaa ja joitakin taas kannattaa edistää; jotkut helpottavat elämäämme ja jotkut vaikeuttavat.

Fyysinen Työ Ei Ole Urheilua

Vaikka elämmekin 2000-luvun aikaa, fyysistä työtä ei vielä olla kokonaan korvattu tekniikan kehittämillä uutuuksilla. Ihmiset joutuvat tekemään raskasta työtä sen eteen, että yhteiskunta toimisi: siivousta, koneiden ohjausta, rakentamista ja kaikkea muuta. Kun käydään fyysisessä työssä, voidaan olla sitä mieltä, että se korvaa urheilun: rakennustyömaalta tai tehtaalta tullessa kotiin väsymys on erittäin kovaa, ja vain harvat sankarit pystyvät käymään vielä tällaisen työpäivän jälkeen kuntoilemassa. Tämä on kuitenkin väärin, sillä yleisimmin fyysisessä työssä vain tietty osa lihaksista toimii hyvin, kun loput lepäävät ja tulevat yhä heikommiksi ja heikommiksi. Sen lisäksi fyysistä työtä tehdessä itse liikkumistavatkin ovat vääriä – sellaisia, joista lopuksi kärsii selkä, olkapäät, polvet ja niin edelleen. Onneksi tänä päivänä on olemassa fysioterapeutteja, osteopaatteja ja muita, jotka pitävät isommissa yrityksissä koulutuksia ja antavat neuvoja työergonomiasta kaikille johdosta työläisiin. Näitä palveluita kannattaakin käyttää hyödyksi, sillä esimerkiksi oikea tapa nostaa painavaa taakkaa maasta ei rasita selkärankaa ja polvia niin paljon, vaan nosto tapahtuu reisi- ja pakaralihaksia käyttäen. Onkohan parempi kehittää lihaksia työliikkeitä tehdessä kuin pilata niveliä?

Fyysinen Työ Ei Ole Urheilua

Hengitetään Reilusti Happea Keuhkoihin

Hengittäminen on meille kirjaimellisesti elintärkeää. Hengityksen mukana happi kulkee lihaksiimme ja elimiimme, jotka eivät pysty toimimaan ilman sitä, joten mitä enemmän tulee rasitusta, sitä isommaksi tulee hapen tarve ja sitä kautta tiheämmäksi hengitys. Syntyessään lapsi hengittää parhaalla mahdollisella tavalla kristallin puhtailla keuhkoillaan, mutta ajan myötä ihmisen hengitystekniikka muuttuu huonommaksi ja välillä huomaakin, että jotkut eivät osaa hengittää lainkaan! Suun kautta otetaan niin paljon ilmaa sisään kuin vain mahtuu, uloshengityksiä jätetään väliin tai hengityksessä on taukoja… ja sen jälkeen vielä valitetaan, että tupakoinnin lopettaminen ei toiminutkaan niin hienosti urheilun helpottajana kuin aikaisemmin kerrottiin ja kuviteltiin.

Hengitetään Reilusti Happea Keuhkoihin

Mikä on se oikea hengitystapa rauhallisessa tilanteessa, fyysisen rasituksen aikana ja aivotyön aikana? Mikä on oikea ilman laatu? Jälkimmäiseksi mainittu on kaikille selvä, mutta ei kaikkien käytössä: ihmiset pyrkivät viettämään enemmän aikaa luonnossa kuin kaupungissa, mutta unohtavat tuulettaa tilansa tarpeeksi usein ja päivittää kämpässä olevaa ilmaa – ja hakevat vastausta siihen, miksi heitä väsyttää kotona heti illallisen jälkeen niin paljon eivätkä aivot toimi enää kunnolla iltaseitsemän jälkeen. Mutta vastaushan on helppo: mitä parempi ilma, sitä paremmin elimistö toimii. Itse hengitys on kuitenkin yhtä tärkeä kuin ilman laatukin: hengityksen ei tarvitse olla tiheää, vaan riittää kun se on tarpeeksi syvää ja rauhallista. Suun kautta on paljon helpompi ottaa ilmaa sisään, mutta nenän kautta sen on toimittava alkuperäisen ajatuksen mukaan – ja niin myös uloshengityksen pitää tapahtua samaa reittiä. On muistettava myös puhaltaa kaikki sisään hengitetty ilma ulos ja ehkä vähän enemmänkin, sillä silloin seuraavan sisäänhengityksen aikana voidaan saada enemmän happea. Uloshengitys onkin vaikeampaa ja kestää pidempään – oikeassa hengityksessä noin puolitoista kertaa sisäänhengitys. Ja tauko vielä, jotta kaikki hengityslihakset voivat hieman rentoutua ennen seuraavaa ponnistusta. Urheillessa toimii sama, mutta hengitetään tehokkaammin, missä rennot vaatteet ja automaattiseksi opittu oikea hengitystekniikka tekevät hyvin työnsä ja helpottavat hapen kuljettamista koko elimistöön.

Comments are closed.