ETUSIVU » BLOG » OMA URHEILULAJI TUTUSTA KULKUNEUVOSTA

OMA URHEILULAJI TUTUSTA KULKUNEUVOSTA

Mistä tahansa kulkuneuvosta voi keksiä urheilulajin. Autoilla ajetaan ralleja, bolideilla ajetaan formuloita ja hevosillakin kilpaillaan esteratsastuksessa. Moottoripyöristä on puolestaan tullut kokonainen kulttuuri, jossa porukat eivät ole kaikki vain moottoripyöräilijöitä vaan heidänkin kesken on kaiken näköisiä erimielisyyksiä: sport-motoristit eivät yleensä aja chopper-pyörien kanssa ja crossia harrastava mies ei välttämättä omista mitään muuta kuin kilpailuihin tarkoitettua moottoripyörää ja hoitaa työmatkansa autolla. Miten asia olikaan, maailmassa ollaan tehty moottoripyörillä vaikka mitä: GP-kilpailuista stunt-näyttelyihin, ja yksi moottoripyörämaailman sankareista on jo ajat sitten menehtynyt Evel Knievel, oikealta nimeltään Robert Craig.

Porukan Harrastuksen Muinaisaikoina

Meille nykyajan sukupolven edustajille muinaisaikaa on jo koko 1900-luku. Evel syntyi vuonna 1938 Montana-osavaltiossa tavalliseen amerikkalaiseen perheeseen. Nuoruudessa hän harrasti kaikkia lajeja, joihin oli liittynyt extremeä hyppyjen kanssa – trampoliinihypyt laskettelusuksilla jättivät ison jäljen hänen tulevaisuuteensa. Evel Knievel oli muutenkin hyvin menestyvä urheilija, ja uusien urheilulajien omaksuminen sujui häneltä erinomaisesti. Ennen varsinaisen urheilu-uransa alkamista hän ehti toimia myös maaporarina ja vakuutusyhtiön agenttina, kunnes hänet oikeasti huomattiin ja hän pääsi tekemään sitä, mitä varten hänet luotiin: temppuja moottoripyörällä.

Aina Pidemmälle Ja Korkeammalle

Evel on tunnettu hänen tekemistään hypyistä moottoripyörällä. Hän aloitti hypyt vasta vuonna 1966 eli oli silloin jo 28 vuotta vanha, mikä muistuttaa taas meitä kaikki siitä, ettei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa uusi harrastus ja onnen mukaan tehdä siitä kokonainen urakin. Huomion arvoista on se fakta, että kaksi Knievelin tekemää hyppyä, jotka toivat hänelle kuuluisuuden ja suosion, olivat epäonnistuneita. Ensimmäinen hyppy tapahtui Las Vegasissa, silloin vastavalmistuneen hotellin Caesars Palacen eteen rakennettujen suihkulähteiden yli. Muuten kaikki oli sujunut hyvin paitsi hypyn loppu: Evel kaatui ja sai niin pahoja vammoja, että hyppyä seurasi 28 päivää koomaa. Siihen ei mies tietenkään pysähtynyt ja jatkoi treenaamista. Seuraava surullisesti kuuluisa hyppy tapahtui Snake-joen kanjonin yli: se päättyi myös useihin murtumiin ja syynä oli yllättäen laskuvarjon huono kunto. Muuta oli siinä urassa menestystäkin – ja enemmän kuin tarpeeksi.

Aina Pidemmälle Ja Korkeammalle

Suosiota Ja Kuuluisuutta

Vuonna 1975 Evel teki hypyn kolmentoista kaksikerroksisen bussin yli Lontoossa, mutta sekin päättyi huonosti: maahanlasku tuotti hänelle useita vammoja. Sekään ei saanut Knievelia jättämään harrastuksensa – vai uransa? – ja hänen kuuluisimpia onnistuneita hyppyjä olivat Los Angelesissa tapahtunut hyppy 50 auton yli, Kanadan kansallisnäyttelyssä suoritettu hyppy 13 kuorma-auton yli, Ohio-osavallassa tehty hyppy 14 bussin yli ja monia muita. Knievel esiintyi useassa elokuvassa ja teki siellä vaarallisia temppuja moottoripyörällä, joita ei kukaan näyttelijöistä olisi osannut suorittaa ilman yhtä vahvaa treenipohjaa kuin Knievelillä oli jo valmiiksi hankittu. Lyhykäisen uransa aikana Evel Knievel oli saanut murtumia yhteensä 433, joissa luita meni poikki noin neljäkymmentä. Hän lopetti uransa 1980-luvulla ja samaan aikaan alkoi tukea poikansa uraa: poikahan jatkoi isän aloittamaa harrastusta, urheilulajia tai uraa – mikä on oikea sana tässä? Evelin poika nimeltään Robbie on tunnettu myös nimellä Kaptain Robbie Knievel ja hänellä on jo taskussaan yli 350 hyppyä ja yli 20 maailmanennätystä. Hänen isänsä oli siis keksinyt oman keskittymisalueen, jota kehitti koko elämänsä aikana, ja hänen poikansa on erinomainen todiste siitä, että urheilulajin saa keksittyä mistä vaan, kunhan siinä menestyy. Itse Evel kuoli vuonna 2007 arvaako lukija mihin? Keuhkojen vajaatoimintaan. Hänen ikänsä oli silloin 69 vuotta.

Suosiota Ja Kuuluisuutta

Comments are closed.