ETUSIVU » BLOG » Pyöräilyn hyödyt

Pyöräilyn hyödyt

Pyöräilyllä on paljon luultua enemmän hyötyjä ja positiivisia vaikutuksia kehoon. Pyöräilyn voi helposti yhdistää jokapäiväiseen elämään, kuten työmatkoihin ja kauppareissuihin. Pyöräily kasvattaa nopeasti kuntoa ja jo pienilläkin päivämatkoilla on hyvä vaikutus terveyteen. Pidemmät matkat voi taittaa myös helposti pyörällä ja kaupungissa muuta kulkuvälinettä ei sen jälkeen oikeastaan enää edes tarvitse.

Pyöräillessä alavartalossa sijaitsevat suuret lihasryhmät joutuvat tekemään paljon töitä. Näitä lihasryhmiä ovat muun muassa reidet ja pakarat. Kun isoja lihasryhmiä treenaa, se pakottaa myös sydämen toimimaan tehokkaammin. Sydämen tarvitsee pumpata verta ja happea, jotta lihakset jaksavat toimia paremmin. Tällöin se vahvistaa myös sydäntä ja sen toimintaa. Liikuntaa alentaa leposykettä, millä on monia hyviä vaikutuksia koko kehoon.

Pyöräilyn hyviin puoliin kuuluu todella monta asiaa. Se ei paranna vaan yleistä kuntoa, vaan vaikuttaa positiivisesti myös hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaan. Se parantaa hapenottokykyä ja kuona-aineet poistuvat elimistöstä nopeammin. Kun happea ja ravintoaineita kulkee lihaksiin nopeammin, ne vahvistuvat ja ne kestävät paremmin rasitusta. Kun energiankulutus kasvaa, se myös auttaa painonhallinnassa. Ja kuten kaikki liikunta, myös pyöräily pienentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä ja parantaa vastustuskykyä.

Pyöräilytreeni

Pyöräily on todella hyvä liikuntamuoto. Se vaikuttaa erittäin positiivisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaan. Sillä voi kohottaa kuntoa ja sillä voi treenata eri kunnon osa-alueita. Vauhtia voi säätää halutun kuntoharjoittelun mukaan. Pitkät matkat kehittävät hyvin kestävyyttä ja lyhyet matkat voi polkea todella nopeasti saadakseen kunnon hien pintaan.

Pyöräilyssä kannattaa kuitenkin huomioida, että suurin rasitus ja treeni painottuu alavartaloon. Jos pyöräilyä harrastaa pääasiallisena urheiluna, pitää muistaa myös ylävartalon treeni ja kunnon venyttelyt. Usein huippupyöräilijöilläkin on hyvin kookkaat ja treenatut reidet. Jos haluaa, että keho pysyy sopusuhtaisen näköisenä ja ylävartalosta löytyy myös voimaa ja kestävyyttä, kannattaa sille suunnitella oma harjoittelunsa.

Juoksu rasittaa niveliä huomattavasti enemmän kuin pyöräily. Siksi pyöräily onkin hyvä harrastus henkilöille, jotka vasta aloittelevat liikuntaa ja se sopii erittäin hyvin myös ylipainoisille. Pyöräilyä aloittaessa kannattaa varmistaa, että asento pyörän selässä on hyvä. Sen ei tulisi tuoda ylimääräistä rasitusta niska- ja hartiaseudulle, eikä pitää niitä jännittyneessä tilassa turhaan. Luuston kannalta pyöräily ei sisällä tarpeeksi tärähtelyjä, joten sen tapaista treeniä olisi hyvä lisätä hieman vastapainoksi.

Pyöräily vaikuttaa kehoon paitsi fyysisesti myös henkisesti. Pyöräily raittiissa ulkoilmassa tekee erittäin hyvää mielelle ja parantaa oloa. Muut murheet voi jättää kotiin ja pyöräillä saadakseen itselleen rentoutuneen ja vapautuneen olon. Minkälainen liikunta tahansa parantaa tutkitusti mielialaa sekä lisää itseluottamusta. Sitä paitsi onhan ulkona vapaudessa parempi polkea, kuin ahtaassa kuntosalissa.

Pyöräilyn turvallisuus ja sähköpyörät

Pyöräillessä muun liikenteen joukossa, on tärkeää kiinnittää huomiota omaan turvallisuuteen. Suomessa pyöräilijöitä ohjaavat tietyt lainmääräämät pykälät, joita jokaisen kuuluu noudattaa. Kypärä on aina pakollinen ja voi pelastaa hengen onnettomuuden sattuessa. Liikennesääntöjen noudattaminen koskee myös pyöräilijää ja selkeiden käsimerkkien käyttäminen helpottaa muidenkin liikkumista.

Pimeällä täytyy käyttää heijastimia ja ajovaloja, jotta pyöräilijä erottuu hyvin joukosta. Tiellä liikkuminen on aina yhteispeliä, johon kaikki tienkäyttäjät osallistuvat. Sähköpyörä voi helpottaa pyörällä kulkua, jos henkilö kärsii esimerkiksi jostain pyöräilyä hankaloittavasta sairaudesta. Sähköpyörä sopii erittäin hyvin myös vanhemmille ihmisille, jotka eivät enää jaksa polkea kovin pitkiä matkoja.

Sähköpyörä tarjoaa melkein saman kokemuksen kuin tavallinenkin pyörä, mutta liikkuminen sen kanssa on kevyempää. Se on silti hyvää liikuntaa, mitä kannattaa harkita, jos liikkuminen pyörällä on muuten vaikeaa. Myös pitkät matkat sujuvat erittäin kevyesti sähköpyörällä.  

Comments are closed.