ETUSIVU » BLOG » VAELTAMINEN ON HYVÄKSI KEHOLLE JA MIELELLE

VAELTAMINEN ON HYVÄKSI KEHOLLE JA MIELELLE

Maailma voidaan jakaa kahteen leiriin, on heitä, jotka uskovat, että vaeltaminen on parasta ikinä ja sitten heitä, jotka eivät koskaan löydä vaeltamisen iloa.

Vaeltaminen on hyväksi keholle ja mielelle

Vaellus ravitsee mieleni, ruumiini ja sieluni tavalla, jota minulla ei ole mahdollista toistaa muualla, ja kehotan teitä kokeilemaan sitä. Listaan tässä artikkelissa kuusi tärkeää syytä, miksi vaeltaminen on hyväksi keholleni ja mielelleni. Aloita pienestä. Kukaan ei odota sinua vaeltavan Appalachin polkua heti. Aloita pienillä vaelluksilla, puoli päivää on jo todella hieno tavoite. Toteuta reittejä, jotka eivät ole liian monimutkaisia tai velvoita sinua tutustumaan karttoihin.

Vaellus pitää läsnä hetkessä

Muinaisen roomalaisen filosofin Senecan mukaan todellisen onnellisena pitäminen on nauttia nykyisestä hetkestä, ja minun on myönnettävä, että hän tiesi, mistä hän puhui. On vaikea olla läsnä, kun se on vain sinä ja maailma, yksi jalka toisen edessä, hengitä sisään, hengitä ulos. Voit vain olla.

Lisäksi kävely-meditaatio on yhteinen buddhalainen käytäntö, jossa tavoitteena on vain kävellä ja olla läsnä jokaisen askeleen avulla. Vaikka perinteisemmät meditaatiomuodot eivät ole jokaiselle, pitkä vaellus auttaa yhä mielessä, joka ajattelee jatkuvasti sitä, mitä meidän on tehtävä seuraavaksi. Se on yksi parhaista lahjoista, jonka voit antaa itsellesi.

2. Vaellus herättää aistit

Olen marssinut Lontoon keskustassa kuin sotilas; silmät keskitettynä suoraan eteenpäin, kuunnellen musiikkia kuulokkeitteni kautta, jotta en kuule liikenteen melun ja voin välttää fyysistä kosketusta vieraiden kanssa millä hyvänsä.

Toisin kuin kaupungin keskustassa, vaellus harjoittaa kaikkia aistejasi. Kun olet vaeltanut hieman ärsyttävä sisäinen monologi häviää ja alat kiinnittää enemmän huomiota ympäristöösi. Miltä tuuli tuntuu ihoasi vasten? Mitä kuulet? Milloin lehdet alkoivat vaihtaa väriä? Tämä kaikki saa sinut tuntemaan itsesi ja ympäristösi, jossa olet.

3. Vaellus antaa näkökulman luontoon

Vuoret, kukkulat, tasangot, metsät, vaelluksen mahdollisuuksia on monia ja se antaa harvinainen mahdollisuus ottaa yhteyttä luontoon. Se on asiaankuuluva muistutus siitä, kuinka pieniä olemme ja kuinka kaunis (ja laaja) maailma on.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että luontoon kuuluminen on suuri stressivähennystekijä ja se voi auttaa vähentämään masennusta. Tietyn vuoden 2014 tutkimuksen tulokset osoittivat, että ulkokävelyryhmät ”eivät voi vain parantaa jonkun päivittäisiä positiivisia tunteita, mutta ne voivat myös edistää ei-farmakologista lähestymistapaa vakaviin olosuhteisiin, kuten masennukseen”.

4. Vaellus kutsuu seikkailun tunteen

Vaellus on ainutlaatuinen tapa tutustua uuteen paikkaan. Ensimmäinen vaellukseni oli Uuden-Seelannin Etelä-saarella sijaitsevan Abel Tasmanin rannikkoradan varrella ja se oli elämää mullistava kokemus: me vaelsimme koko päivän odottamassa vuorovesiä, jotta voisimme ylittää radan osia, nousimme kukkuloille ja menimme läpi viidakon. Joka minuutti tuntui kuin seikkailulta. Vaellus on keino hyödyntää seikkailunhenkeä terveellä tavalla, johon ei liity suuria riskejä.

5. Patikointi antaa sinulle tilaa

Fyysinen tilanotto, mutta tärkeämpää on emotionaalinen ja henkinen etäisyys, joka tarvitaan hetkellisesti työn, suhteiden, ystävyyssuhteiden, talouden ja terveyden tasapainottamiseen. Olen tullut tärkeisiin oivalluksiin itsestäni ja elämästäni vaelluksen aikana. Vaihtoehtoisesti olen mennyt vaellukselle ja antanut ajatukseni tanssia arkipäivästä naurettavaan. Ja se on myös ok; molemmat ovat välttämättömiä. Mutta molemmat vaativat tilaa.

Patikointi antaa sinulle tilaa


Comments are closed.